![Parkkeerattu polkupyörä puistossa. Polkupyörän tangosta riippuu kangaskassi.](https://cms.pori.fi/uploads/sites/18/2023/09/artikkelikuva-teema-2-1024x576.png)
2.G.51 Tunnistetaan koulujen ja päiväkotien lähimetsät ja lähiluontokohteet oppimisympäristöinä
![Parkkeerattu polkupyörä puistossa. Polkupyörän tangosta riippuu kangaskassi.](https://cms.pori.fi/uploads/sites/18/2023/09/artikkelikuva-teema-2-1024x576.png)
Toimenpiteen päämäärä
Turvataan koulujen ja päiväkotien mahdollisuus ulkona oppimiseen ja luonnonlukutaidon kehittämiseen tekemällä luontoretkiä matalalla kynnyksellä lähiluontokohteisiin. Näin edistetään luontosuhteen rakentumista.
-
Tunnistetaan koulujen ja päiväkotien ympäristökasvatuksessa sekä virkistäytymisessä käytetyt lähiluontokohteet ja turvataan näiden säilyvyys. Hyödynnetään esimerkiksi Porin seudun ulko-opettajien asiantuntemusta sivistystoimialan johdolla. Kartoitus voi olla myös osa Porin kehityskuvaa ja sini-viherrakennemallia.
-
Ympäristökasvatuksen konkreettisuus parantaa myös sen vaikuttavuutta. Lisäksi arkinen luontokosketus parantaa tutkitusti lasten immuunijärjestelmää. (Roslund et al. 2020).
Toimenpide toteuttaa tavoitetilaa: 2.G. Ympäristöosaaminen